Queer Exile Berlin – by Jochen Hick

Queer Exile Berlin

Ein Dokumentarfilm von Jochen Hick
Editor Thomas Keller

"...ein Dokumentarfilm, der es schafft, inspirierend, warmherzig, traurig, tragisch und erhebend zugleich zu sein."
Besondere Erwähnung Don Quijote Award, Queer Filmfest Weiterstadt


Queer Exile Berlin jetzt auf Amazon Prime Video, Apple TV, Google Play und MagentaTV (links below).
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Aktuelle Kinotermine, Sonderveranstaltungen & Kinotour Hier klicken für Städte, Kinos und Termine

Berlin-Premiere auf achtung berlin Festival
Fr 12.04.2024 BERLIN - Babylon Mitte - 21:45 Uhr

Gäste: JOCHEN HICK, PROTAGONIST:INNEN & TEAM Ticketlink

Deutsche Kinopremiere in Berlin - Moviemento
Mi 17.4.2024 BERLIN - Kino Moviemento - 19:00 Uhr

Gäste: JOCHEN HICK, PROTAGONIST:INNEN & TEAM Ticketlink

Kinostart am 18.4.2024 im Verleih von Missing Films   missingFilms Im Kino

Im Kino in Deutschland ab 18.4.2024 (zum Teil DE/EN kombinierte Fassung)   Click for theatres and dates

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Zurzeit auf internationalen Festivals. Mit englischen Untertiteln. Weitere Untertitelfassungen demnächst verfügbar.

Produziert von
GALERIA ALASKA PRODUCTIONS

Koproduziert von
Rundfunk Berlin-Brandenburg

Gefördert durch
Medienboard Berlin-Brandenburg,
MFG Filmförderung Baden-Württemberg,
Deutscher Filmförderfonds und MOIN Filmförderung Hamburg Schleswig-Holstein

Filmtrailer


Link zu Trailer 2
Link zu Teaser 1

Im Kino / Kinotour

Jetzt im Kino PREMIERE, PREVIEWS, KINOTOUR & REGULÄRE KINOEINSÄTZE

KINOSTART ab 18.04.2024 - (weitere aktuelle Kinoeinsätze mit Filmgespräch und Sonderveranstaltungen siehe Kinotour weiter unten)


German version: English & German original language with German subtitles
English version: English & German original language with English subtitles
Combined DE/EN version: with both English & German subtitles

Der Film lief in folgenden Kinos und Städten regulär (Orte mit einmaligen Vorführungen & Filmgespräche weiter unten)

BERLIN
ab 17.04.2024 Kino Moviemento (Neukölln/Kreuzberg)
ab 18.04.2024 KLICK Kino (Charlottenburg)
ab 18.04.2024 Kino Krokodil (Prenzlauer Berg)
ab 18.04.2024 Kino Lichtblick (Mitte/Prenzlauer Berg)
ab 18.04.2024 Kino Xenon (Schöneberg)
ab 18.04.2024 Kino Zukunft (Friedrichshain)
Außerdem: Open Air Freiluftkino Kreuzberg, Mongay im Babylon Kreuzberg, Open Air Rosengarten Kulturpavillion, Open Air Freilichtbühne Weissensee u.a.

KINOSTART:

BONN
am 26.04.2024 Kino in der Brotfabrik (Filmgespräch 26.4.)

DRESDEN
ab 16.05.2024 Zentralkino (Filmgespräch 18.5.)

DÜSSELDORF
ab 18.04.2024 Kino Bambi (Filmgespräch 22.4.)

FRANKFURT
ab 25.04.2024 Kino Mal Seh'n
Außerdem 28.05.2024 Kino Harmonie - 20:45 Uhr (mit Filmgespräch)

HAMBURG
ab 18.04.2024 Kino 3001 (Filmgespräch 19.4.)

KÖLN
ab 24.04.2024 Filmpalette (Filmgespräch 24.4.)

AKTUELLE KINOTOUR / FILMGESPRÄCHE (vergangene Events weiter unten)


GÖTTINGEN
am 25.10.2024 Lumière - Queere Kulturtage Göttingen (Filmgespräch)

GÖRLITZ
am 29.10.2024 Camillo Kino (Filmgespräch)

Zurückliegende PREMIERE, KINOTOUR / FILMGESPRÄCHE (regulär spielende Kinos und aktuelle Events weiter oben)


Fr 12.04.2024 BERLIN - Babylon Mitte - 21:45 Uhr
festival achtung berlin - Gast: JOCHEN HICK, PROTAGONIST:INNEN & TEAM
Ticketlink

So 14.04.2024 BERLIN - Lichtblick Kino - 11:30 Uhr
festival achtung berlin - Guest: JOCHEN HICK (in engl. language)

So 14.04.2024 BERLIN - Kino Krokodil - 19:30 Uhr
Preview - Guest: JOCHEN HICK
Ticketlink

Mi 17.04.2024 BERLIN - Kino Moviemento
KINOPREMIERE - mit Gästen: JOCHEN HICK, PROTAGONIST:INNEN & TEAM
Ticketlink Ticketlink Zusatzvorstellung

So 14.04.2024 BERLIN - Lichtblick Kino - 11:30 Uhr
festival achtung berlin - Guest: JOCHEN HICK (in engl. language)

So 14.04.2024 BERLIN - Kino Krokodil - 19:30 Uhr
Preview - Guest: JOCHEN HICK Ticketlink

Do 18.04.2024 BERLIN - Xenon Kino - 18:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK und Protagonist:innen

Fr 19.04.2024 HAMBURG - Kino 3001 - 20.30 Uhr
Gast: JOCHEN HICK u.a.
Ticketlink

Sa 20.04.2024 MÜNCHEN - Arena - 18:15 Uhr
Gast: JOCHEN HICK / Moderation: THORSTEN SCHAUMANN
Ticketlink

So 21.04.2024 Stuttgart - EM Kino (Innenstadtkinos.de) - 18:00 Uhr
Moderation: Hans-Peter Heyne (MFG Filmförderung) Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Mo 22.04.2024 DÜSSELDORF - Kino Bambi - 21:15 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Di 23.04.2024 ESSEN - Luna im Astra - 20:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Mi 24.04.2024 KÖLN - Filmpalette - 20:30 Uhr
Gast: JOCHEN HICK u.a.
Ticketlink

Do 25.04.2024 MÜNSTER - Cinema - 18:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK / Moderation: CHRIS MIERA
Ticketlink

Fr 26.04.2024 BONN - Kino im Brotfabrik - 21:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

So 28.04.2024 MAGDEBURG - Studiokino - 17:30 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Fr 17.05.2024 LEIPZIG - Kino Prager Frühlings - 21:00 Uhr
Ticketlink
Gast: JOCHEN HICK & EUNICE FRANCO (Internationaler Tag gegen Homo-, Bi-, Inter- und Transphobie)

Sa 18.05.2024 DRESDEN - Zentralkino - 20:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Di 21.05.2024 BERLIN - Rosengarten Kulturpavillion (Open-Air) - 20:30 Uhr
Weitere Infos

Di 28.05.2024 FRANKFURT - Harmonie - 20:45 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Mo 03.06.2024 BERLIN - MONGAY im Babylon Kreuzberg - 21:30 Uhr
Gäste: JOCHEN HICK und Protagonist:innen
Ticketlink

Di 04.06.2024 BOCHUM - Endstation Kino - 20:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Do 06.06.2024 SAARBRÜCKEN - Filmhaus - 20:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK

Fr 07.06.2024 MANNHEIM - Cinema Quadrat - 19:30 Uhr
Gast: JOCHEN HICK

Do 13.06.2024 BERLIN - Freiluftkino Kreuzberg (Open-Air)
Gäste: JOCHEN HICK und Protagonist:innen
Ticketlink

BIELEFELD
am 26.06.2024 Schwule Filmtage 2024

Di 25.06.2024 ASCHAFFENBURG - Kino Casino - 20:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK
Ticketlink

Mi 26.06.2024 HOF - Central Kino - 19:00 Uhr
Gast: JOCHEN HICK

LEIPZIG
Sa 10.08.2024 Kinobar im Rahmen des CSD Leipzig

BERLIN
Mi 28.08.2024 Freilichtbühne Weissensee

SAARBRÜCKEN
So 22.09.2024 Kino Filmhaus

BAYREUTH
So 22.09.2024 Kino ist Programm

ROSTOCK
Fr 27.09.2024 Queer Film Fest Rostock 2024 (Filmgespräch)

GÖTTINGEN
Fr 25.10.2024 Lumière - Queere Kulturtage Göttingen 2024 (Filmgespräch)

GÖRLITZ
Di 29.10.2024 Camillo Kino (Filmgespräch)

LEIPZIG
ab 17.05.2024 Kino Prager Frühlings (Filmgespräch 17.5.)
ab 28.05.2024 Passage Kino

MANNHEIM
ab 06.06.2024 Cinema Quadrat (Filmgespräch 7.6.)

MÜNCHEN
ab 18.04.2024 Arena Kino (Filmgespräch 20.4.)

NEUSTRELITZ
06.-12.06.2024 Basis Kulturfabrik

NÜRNBERG
ab 18.04.2024 Kino Casablanca

OLDENBURG
am 27.05.2024 Cine K

STUTTGART
ab 18.04.2024 EM Kino (Innenstadtkinos)

WIESBADEN
11.-12.7.2024 Murnau Filmtheater

(Alle Termine ohne Gewähr - bitte am Veranstaltungsort nachfragen!)

Synopsis

Queere Menschen aus aller Welt haben Berlin zu dem gemacht, was es heute ist. Viele verlassen ihre Heimat, weil sie es wollen, andere, weil sie es müssen. Dieser Film begleitet einige von ihnen. Das queere Universum Berlins spiegelt die Bewegungen in der Welt wider und entwickelt sich ständig weiter.

In den letzten Jahrzehnten hat sich eine Vielzahl von Identitäten Gehör verschafft. Heute sind schwul und lesbisch nur zwei Begriffe unter vielen.
QUEER EXILE BERLIN ist der dritte Teil der queeren Berlin-Dokumentarfilm-Trilogie nach OUT IN EAST BERLIN* (2013) und MY WONDERFUL WEST BERLIN (2017).


Eunice at Trauma Bar



Eunice aus Portugal verliebt sich mit 17 auf einer Reise in die Stadt. Sie arbeitet heute in einem Berliner Musik- und Eventclub und beginnt ihren Übergangsprozess in Berlin. Haidar flieht aus Syrien und arbeitet nun als Tänzer und Performer namens "The Darvish". Der Künstler Jean-Ulrick, geboren in Haiti und aufgewachsen in New York, zieht Anfang 2000 nach Berlin und kann sich nicht mehr vorstellen, woanders zu leben. Mischa Badasyan, der in Russland geboren wurde, aber armenischer Abstammung ist, hat seinen Körper und seine Sexualität in herausragenden Live-Performances erforscht und beschäftigt sich nun mit politischen Bewegungen jenseits der queeren Community. Die Polit-Dragqueeen Gloria kam im Alter von 6 Jahren nach Berlin und wuchs mit ihrer Mutter in einem politisierten Umfeld auf. Als Siebenjährige war sie mit ihrer Mutter bereits auf der ersten Homosexullendemonstration in Berlin. Monika kämpft als Aktivistin im nahegelegenen polnischen Stettin für die fundamentalen Menschenrechte der Queers. Berlin ist Sehnsuchtsort für sie, doch junge Queers in ihrer Heimat möchte sie nicht im Stich lassen.

Auf faszinierende Weise verflechtet der Film die persönlichen Geschichten und Ambitionen der queeren Protagonist*innen mit historischen Ereignissen und aktuellen Themen. Es entsteht ein wahrhaftiges Bild von Berlin als immerwährender Sehnsuchtsort und Herausforderung an alle dort Ankommenden. Eine Stadt in ständiger Transition.

Wie schafft man ein gelungenes Leben in Berlin? Schaut es Euch an!


Link zu MEIN WUNDERBARES WEST-BERLIN
Link zu Wikipedia
Link zu OUT IN OST-BERLIN
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Streaming bei Sooner

* co-dir. A. Strohfeldt

Kritiken, Festivals & Events


Queer und Exil in Berlin

DIRECTOR'S STATEMENT

Nach OUT IN OST-BERLIN und MEIN WUNDERBARES WEST-BERLIN blickt der dritte Berlin-Film QUEER EXILE BERLIN auf das Berlin von heute. Er stellt unterschiedliche queere Lebensentwürfe vor, die alle von verschiedensten Herkünften, emotionalen Herausforderungen und vielleicht auch individuellen Widersprüchen erzählen.
Berlin erzeugt bei den Neuberliner:innen Faszination und Abgestoßensein. In einer Zeit, in der queeres Leben vielerorts immer mehr unter Beschuss gerät, will der Film ein lebendiges Porträt des queeren Berlins und mancher seiner politischen Bewegungen und Debatten zeichnen, die für andere Orte auf der Welt übertragbar wirken.
Mit Hilfe des Inputs der Protagonist:innen sind die Szenen zu einem Film entstanden, der, wie die bisherigen Festivalvorführungen im zeigen, hoffentlich auch weiterhin für möglichst viele Zuschauer:innen anschlussfähig ist und interessante Fragen aufwirft.

Jochen Hick, März 2024

Hintergrund

In Folge der Finanzkrise von 2008 sind viele Menschen aus Südeuropa in das vermeintlich wirtschaftlich stabilere Deutschland gezogen. Queere Italiener, Portugiesen, Spanier und Griechen haben sich Berlin als neuen Lebensmittelpunkt ausgesucht.
Analog zu den großen Flüchtlingsbewegungen kamen in den letzten zehn Jahren auch viele queere Syrer, Iraker und Afghanen nach Berlin. Aufgrund der politischen Entwicklungen der letzten Jahre in der Türkei und durch den Beginn des Ukrainekriegs flüchteten vermehrt auch queere Menschen aus diesen beiden Ländern nach Berlin.
Mit der zunehmenden Verschärfung der anti-queeren Gesetzgebung in Russland sind ab Anfang 2000 viele russische Queers nach Berlin gekommen, nicht zuletzt weil es dort eine große russischsprachige Community gibt.
Seit dem Mauerfall vervierfachte sich die Zahl der jährlichen Berlin-Besucher. Selbst Ereignisse wie die Atmosphäre zur WM 2006 hinterließen auch bei manchen queeren Tourist*innen das Gefühl, Berlin könne für sie ein interessanter Lebensort werden, eine vielleicht entspanntere Alternative zu ihrem derzeitigen Leben in Paris, London oder New York. Andere wollen ihren Lebensabend in Berlin verbringen.
Egal aus welchen Gründen queere Menschen nach Berlin kommen, sie haben dort mit Problemen wie Wohnungsnot, Sprachschwierigkeiten, Einsamkeit und Jobsuche zu kämpfen wie alle anderen Neu-Berliner*innen auch.

Monika Tichy in Berlin

Berlin: Promises, challenges and Corona

Corona traf Berlin im März 2020 mit dem ersten Lockdown und war besonders für die queere Szene ein schmerzhafter Einschnitt, lebten doch viele queere Menschen eher alleine oder in Wahlfamilien. Nicht nur für viele Neuberliner:innen fehlten plötzlich die Treffpunkte: Cafés, Bars und Partys. Alles was Berlin zuvor so begehrenswert machte schien nun in sein Gegenteil verkehrt. Es gab viel Einsamkeit, keine Jobs, Drogen. Manche queere Menschen kehrten zu ihren Familien nach Hause zurück, weil sie sich die Stadt nicht mehr leisten konnten oder dringend einen Drogenentzug beginnen mussten.

Eunice in Klinik in Marbella, Spanien

Repräsentanz durch die großen und kleineren Pride-Demonstrationen

2021 gab es in Berlin neben der großen CSD-Parade fast zehn andere Pride Demonstrationen. Allein beim 'Sternmarsch' am 25.6.2021 trafen sich East Pride, QTIBIPOC United Pride und Queerschutz Now Demonstration am Alexanderplatz, während die am gleichen Tag abgehaltene Anarchist Pride den Alexanderplatz mied. Andere Demonstrationen wie die Marzahn Pride und die Trans Pride fand an anderen Tagen statt.

Seit 2013 findet derDyke* March Berlin immer am Vorabend der alljährlichen Berliner Pride-Parade statt. Neben der East-Pride und der Internationalist Pride, die ebenfalls im Sommer stattfinden, gehört der Dyke* March Berlin (Bild unten) zu den größten queeren Demonstrationen ohne Beteiligung von Formationen von Firmen, politischen Parteien oder Verbänden.

Dyke March Berlin 2021

Neue Bewegungen und Gegenbewegungen

Nicht nur, aber vor allem in osteuropäischen Staaten wie Ungarn, Polen, Litauen, Lettland und Russland gab es ab 2000 vermehrt Pride-Demonstrationen oder Versuche solche durchzuführen. Während sie in Russland praktisch nie erfolgreich waren und behördlich niedergeschlagen wurden, vollzog sich in den östlichen und südöstlichen EU-Staaten eine gewisse politische Wandlung, oft nur aus Opportunitätsgründen um finanzielle Disziplinarmaßnahmen aus Brüssel zu vermeiden.
Protgonist:in Monika Tichy war über mehrere Jahre eine der Organisator:innen der jährlichen Pride-Demonstration in ihrer Heimatstadt Stettin (Polen). Gloria Viagra (großes Foto oben) und viele Berliner:innen versuchen die nur etwa 100 km von Berlin stattfindende Slubice-Frankfurt Pride mit ihrer Anwesenheit zu unterstützen.
Für viele queere Menschen in Europa und der übrigen Welt scheinen sich die positiven Entwicklungen der vergangenen Jahre trotz anscheinlicher medialer Repräsentanz allmählich wieder umzukehren und die Lebensbedingungen wieder zu verschlechtern. Dies betrifft auch Deutschland und Berlin, wo vermehrt anti-queere Gewalttaten verzeichnet werden und rechtskonservative und rechtsextreme Ansichten gegen queeres Leben Widerhall finden.

Gegendemonstranten bei der Slubice-Frankfurt Pride (Foto unten), die seit mehreren Jahren vom polnischen Grenzort Slubice über die Oderbrücke nach Frankfurt/Oder zieht.

Abbrüche und die Suche nach Sichtbarkeit: AIDS und seine Auswirkungen

Bis Mitte der 1990er gab es in Berlin, in Deutschland wie in den USA die jeweils höchsten Todeszahlen aufgrund von AIDS. Es war auch die Zeit in der Protagonist:in Gloria Viagra ihr Coming-Out hatte. Für Jean-Ulrick Désert, der zu dieser Zeit in New York lebte, war es der erste große Einschnitt in seinem Leben als Queer. Die Einführung der antiretroviralen Kombinationstherapie (ART) 1995 brachte erstmals die Perspektive auf Überleben von AIDS und ein Leben mit HIV. Es dauerte noch 20 Jahre bis die PreP (Präexpositionsprophylaxe) 2016 in Europa erstmals zugelassen wurde (in den USA seit 2012). Die korrekte Anwendung bietet einen 98%igen Schutz vor HIV. Es vergingen also über 30 Jahre bis zum ersten Mal wieder ein angstfreier Sex für viele queere und gender-diverse Menschen möglich war.

1993 fand während des Weltaidskongress in Berlin eine Act-Up Demonstration (Foto unten und Filmausschnitte)


Die Protagonist:innen

Eunice Franco Eunice Franco wuchs in Lissabon, Portugal, auf. Sie kam im Dezember 2017 nach Berlin, nachdem sie die Stadt bei einer früheren Sommerreise fasziniert hatte. Damals kannte sie nur zwei Leute in Berlin. Bald lernte sie einen Freundeskreis kennen, ging aus und erkundete das Berliner Nachtleben. Sie nahm Putzjobs an, arbeitete in Callcentern und bei verschiedenen queeren Clubveranstaltungen. Jetzt arbeitet sie ständig in der Trauma Bar. Eunice begann ihren Transitionsprozess zunächst in Portugal, musste ihn aber aus persönlichen Gründen abbrechen, bevor sie in Berlin eine zweite Chance bekam. Im Oktober 2021 hatte sie ihre erste Geschlechtsumwandlungsoperation in Spanien. Die 1998 geborene Eunice sieht sich selbst als typische Gen Z und ist die jüngste der sechs Protagonistinnen des Films.

Haidar Darwish Haidar Darwish (The Darvish) wuchs in Latakia, Syrien, auf. Während des Höhepunkts des Syrienkriegs gelang es Haidar, ein Studentenvisum für Deutschland zu erhalten und kam im September 2016 nach Berlin. Später beantragte er Asyl als LGBT-Person. Haidar begann als Autodidakt und arbeitet heute als Bauchtänzer, Performer und Eventproduzent. Zusammen mit der Drag-Künstlerin und politischen Aktivistin Olympia Bukkakis veranstaltet er die Performance- und Partyreihe QUEENS AGAINST BORDERS, zusammen mit der Drag-Künstlerin Judy LaDivina die Partyreihe YALLA HAFLA.

Gloria Viagra wuchs an der Mosel und in Köln auf. Als Kind zog sie mit ihrer Mutter nach Berlin, lebte mit ihr in verschiedenen Frauen-WGs und wuchs in einem links-politisierten Umfeld auf. Glorias Mutter nahm sie zu vielen Demonstrationen mit, gegen den Putsch in Chile ebenso wie zu der ersten Schwulendemonstration in Berlin 1973. Nach einem relativ späten Coming-out begann Gloria ihre Karriere als politische Schwuchtel, heute wird sie als Drag Queen bezeichnet. Sie sieht sich selbst als die älteste noch tätige Drag Queen der Stadt. Gloria moderiert Veranstaltungen, singt und performt und arbeitet als DJane.

Jean-Ulrick Désert Jean-Ulrick Désert wuchs in Port-au-Prince, Haiti, und New York City, USA, auf. Déserts Kunstwerke variieren in ihrer Form: öffentliche Plakate, Aktionen, Gemälde, ortsspezifische Skulpturen, Videos und Kunstobjekte, die sich mit sozialen und kulturellen Praktiken auseinandersetzen. Während er für kurze Zeit in Paris lebte, besuchte er Mitte der 90er Jahre Berlin während der Verhüllung des Reichstages durch Christo und verliebte sich in die Stadt. Er arbeitet als konzeptioneller und visueller Künstler. Nach seinem endgültigen Umzug nach Berlin im Jahr 2002 richtete er sein Atelier in Kreuzberg ein, das für ihn einer der queersten und vielfältigsten Stadtteile Berlins ist. In seiner Kunstperformance NEGERHOSEN 2000 verarbeitete er einen rassistischen Angriff, der ihm in Berlin widerfuhr. Jean-Ulricks Ziel war es immer, seinen Lebensunterhalt durch seine künstlerische Arbeit zu verdienen. Seine finanziellen Möglichkeiten waren entsprechend unterschiedlich.

Monika Tichy Monika Tichy wuchs in Stettin (Szczecin), Polen, auf und wurde in einer katholischen und konservativen Familie erzogen. Sie heiratete Kazik, der sechs Jahre nach der Geburt ihres Sohnes Alan nach Berlin zog. Monika wandte sich dem Feminismus und dem politischen Aktivismus zu und wurde eine wichtige Figur im polnischen Queer-Aktivismus. Sie engagierte sich stark in Lambda Szczecin, einer LGBTQ+-Organisation, die Beratung und Hilfe für queere und transsexuelle Menschen und ihre Familien anbietet. Eine der Hauptaktivitäten ist die Organisation der jährlichen Szczecin Pride Parade. Monika hat die polnische Queer-Community auf vielen Pride- und LGBTQ*-Veranstaltungen in ganz Europa vertreten. Derzeit lebt sie zusammen mit ihrem Sohn Alan und ihrer Lebensgefährtin Nora in Stettin, reist aber häufig nach Berlin, das sie als ihre zweite Heimatstadt betrachtet.

Mischa Badasyan Mischa Badasyan wuchs in Rostow-am-Don (ehemalige UdSSR, heute Russland) auf. Ein Projekt der Aktion Sühnezeichen brachte ihn zunächst nach Deutschland. Da er sich schon in Russland für soziale und aktivistische Themen interessierte und engagierte, studierte er in Dresden Soziale Arbeit. Er zog nach Berlin, wo er als Sozialarbeiter arbeitete, während er Kulturwissenschaften in Frankfurt/Oder studierte. Mischa hat viel mit Immigranten und Flüchtlingen gearbeitet, sowohl in allgemeinen Asylheimen als auch in einem, das sich ausschließlich an LGBTQ*-Flüchtlinge richtet. Parallel zu seinem "bezahlten Job" führt Mischa seine Performances mit einem Schwerpunkt auf einjährigen Selbsterfahrungsprojekten durch. Im Jahr 2015 führte er das Performance-Projekt SAVE THE DATE durch, bei dem er ein ganzes Jahr lang jeden Tag eine neue Person daten musste. In letzter Zeit hat er sich auf Tierschutz-, Umwelt- und Foodsharing-Projekte verlegt und sich ein wenig von der queeren Untergruppe distanziert.

Alyha Love Alyha Love wuchs in Long Beach, USA, auf. Sie zog nach San Francisco, wo sie sich dem 2014 gegründeten Bay Area Partykollektiv New World Dysorder anschloss. Nach ihrem Umzug nach Berlin lernte sie Eunice kennen. Im Jahr 2022 heirateten Eunice und Alyha.

Regisseur

Jochen Hick
Photo: © Hick / Galeria Alaska Prod.

Jochen Hick, geboren in Darmstadt. Er wuchs im Taunus, in München und in Stuttgart auf. Von 1981-87 studierte er Film in Bologna, Italien, und an der Hochschule für Bildende Künste in Hamburg bei Professoren wie Helke Sander. Seit seinem Abschluss arbeitet er als Filmregisseur, Autor, Journalist und Produzent für Film und Fernsehen, mit einem besonderen Schwerpunkt auf soziokulturellen und LGBT-Themen. 1994 gründete er seine eigene Produktionsfirma "Galeria Alaska Productions", mit der er eine Vielzahl von Reportagen und Dokumentationen für die Fernsehsender ARD, ZDF/ARTE, 3sat und Spiegel TV produziert hat. Von 2007 bis 2010 war Jochen Hick stellvertretender Programmdirektor und Chefredakteur bei TIMM, dem ersten TV-Sender für schwule Männer im deutschsprachigen Raum. Seit 2011 verschiedene Dozententätigkeiten, u.a. an der DFFB Berlin. Hicks Filme wurden auf mehr als 300 internationalen Filmfestivals präsentiert und erhielten zahlreiche Auszeichnungen, darunter den Förderpreis der deutschen Filmkritik (1987) und den Teddy Award für den besten Dokumentarfilm (2003).

Filmographie

1984Mond über Pittsburg (short)
1987Gerd Hansen, 55 (short)
1990Via Appia (feature film)
1991Teufel im Paradies (documentary)
1992Willkommen im Dom (short documentary)
1995Menmaniacs – The Legacy of Leather (documentary)
1998Sex/Life in L.A. (documentary)
2000No One Sleeps (feature film)
2003Ich kenn keinen – Allein unter Heteros (documentary)
2005Cycles of Porn – Sex/Life in L.A. 2 (documentary)
Am Ende des Regenbogens (tv documentary)
2006Hallelujah! (short)
2007Deutschland – Ein Herbstmärchen (short)
2008East/West – Sex & Politics (documentary)
2009The Good American (documentary)
2013Out in Ost-Berlin – Lesben und Schwule in der DDR (documentary)
2016Der Ost-Komplex (documentary)
2017Mein wunderbares West-Berlin (documentary)
2023Queer Exile Berlin (documentary)

Credits

mit

EUNICE FRANCO
MONIKA TICHY
THE DARVISH
MISCHA BADASYAN
JEAN-ULRICK DÉSERT
GLORIA VIAGRA
und
ALYHA LOVE

und

Abdulsalam Alan Pagoda, Melissa Alonso, Matthew Bianchi, Rita Biscaia Bråten, Bob, Fabio Bocchese, Olympia Bukkakis, Tsolmon Batsukh, Carra, Eve Champagne, Phoenix Chase-Meares, Antonella Lerca Duda, Kehinde Eshinlokun, Diego Iacovelli, Vanessa Garcia, Nasi Goreng, Wojciech Gronwald, Kai O Kaye, Judy Ladivina, Klaus Lederer, Mina, Teresa Moura, Nayme, Kazimierz Pagoda, Hellen Pietris, Orlando Portuando, Alexandraa Reyes, Pierre Renard, Nora Rodziewicz, Odiseo Rojo, Marius Sagao, Dor Schwartz, Shrek666, Daniel Simon, Tronicat La Miez, La Viola Vixen

HISTORISCHE BERATUNG

Karl-Heinz Steinle

EDITOR & PRE-COLOR GRADING

Thomas Keller

KAMERA

Jochen Hick & Lutz Reitemeier

ZUSÄTZLICHE KAMERA

Susanne Dzeik
Andreas Strohfeldt

PRODUKTIONSASSISTENZ

Andreas Strohfeldt, Gilles Lasnet
Christian Modersbach, Daniel Sander

REGIEASSISTENZ

Andreas Strohfeldt
Michael Fohler

ARCHIVRECHERCHE

Andreas Strohfeldt, Karl-Heinz Steinle
Jochen Hick

ARCHIVRECHERCHE rbb

Peter Kolano

SOUND RECORDING

Andreas Strohfeldt, Daniel Sander
Christian Modersbach, Conor O'Riordan

SOUND DESIGN & PRE-MIX

Mike Lindauer

RE-RECORDING MIXER

Michael Kaczmarek – K13

PRODUKTIONSBERATUNG

Christoph Weber
Karin Wallenczus

PRODUKTIONSLEITUNG

Jochen Hick

PRODUKTIONSLEITUNG rbb

Günter Thimm

REDAKTION rbb

Rolf Bergmann

BUCH, REGIE & PRODUZENT

Jochen Hick

MUSIK

Peaches, Vice Cooler, Feist
James Indigo, TSVO, Fag Town String Band
and many more

DANK AN

Rolf Bergmann, Daniel Saltzwedel, Carl Bergengruen

UND DANK AN

Annet Audehm, Maurica Baker, Wolfgang Beyer, Meike Bockelmann, Eva Boesenberg Brenn, Bulbul Bar, Alvin Collantes, Luis Costa, Clubcommission, CSD Berlin & Team, Desanove.pt, Anette Detering, Sven Diederich, Bettina Dziggel, Dyke* March Berlin, Mudar El Sheich Ahmad, Facialteam & HC Clinic Marbella, Fatal Flash, Frankfurt Slubice Pride & Team Galerie After the Butcher, Galeries Lafayette, Gay Church Berlin, Anja Geißen, GEGEN Berlin, Zoë Harris, Jan Heinrich, Wiebke Hoogklimmer, Marian Hudek, Humboldt Universität zu Berlin – Department of English and American Studies Daniel Jakobson, Lutz Leichsenring, Mahide Lein, Dorothea Löbbermann, Manuela Kay, Lambda Szeczcin & Team, Klaus Lederer, Mahide Lein Die Linke Berlin, Lilia Koss, LCavaliero Mann, Achan Malonda, Ocean Clinic Marbella & Team, Olha Olshanska, Alex May, Mina, Frank Nerlich, Neuköllner Oper & Team, Rui Palma, Prince Emrah, Queens against Borders, Queerberg & Team, Tobias Rieder, Peep Shopping Night, Peter Rehberg, Chiara Ricciardi, Danilo Rosato, Daniel Sander, Nadja Schallenberg, Carsten Schatz, Schwules Museum Berlin, SchwuZ Club & Team, SO36 & Team, Gisela Sommer, Katrin Stolpe, Theater des Westens, Jörg Theil, Tipsy Bear Bar, Trauma Bar & Kino & Team, Karin Wallenczus, Village Berlin Viropraxis & Martin Viehweger

GEZEIGTE PRIDE- & CSD-DEMONSTRATIONEN & -VERSUCHE

CSD Berlin, QTIBIPOC United, East Pride Berlin, Internationalist Queer Pride Berlin
Queer Anarchist Pride Berlin, Dyke* March Berlin, Szczecin Equality March, Slubice-Frankfurt Pride
Moscow Pride, Warsaw Pride, Cracow Pride, Riga Pride, Budapest Pride

PRIVATARCHIVE

Mischa Badasyan, Haidar Darvish, Jean-Ulrick Désert
Eunice Franco, Teresa Moura, Monika Tichy, Gloria Viagra

ARCHIVQUELLEN

rbb Fernseharchiv, Bart Staszewski, OKO.press, desanove.pt
Luis Costa, Rui Palma, Michael Stock, Wilfried Laule, Wieland Speck
Jochen Hick/Galeria Alaska Productions

PRODUZIERT VON

GALERIA ALASKA PRODUCTIONS

KOPRODUZIERT VON

RUNDFUNK BERLIN-BRANDENBURG

MIT UNTERSTÜTZUNG VON

MEDIENBOARD BERLIN-BRANDENBURG,

MFG FILMFÖRDERUNG BADEN-WÜRTTEMBERG

DEUTSCHER FILMFÖRDERFONDS

MOIN FILMFÖRDERUNG HAMBURG SCHLESWIG-HOLSTEIN

© 2023

GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick

Galeria Alaska Productions

Kontakt & Weltvertrieb

Galeria Alaska Productions
Jochen Hick

Postfach 201620
D-20206 Hamburg / Germany

Phone: +49-40-4208199
Fax: +49-30-91700254
mail@galeria-alaska.de
www.galeria-alaska.de

Kinoverleih & Presseanfragen Deutschland

missingFilms

Boxhagener Str, 18 · 10245 Berlin
Phone: +49-30-2836530 · Fax: +49-30-2836533

Pressekontakt Deutschland: Christos Arivulis
Phone: +49-30-28529070
presse@missingfilms
https://www.missingfilms.de/index.php/kontaktmenu/presse

Verleihanfragen Deutschland: Juliane Pielot/Christos Acrivulis
Phone: +49-30-28529022
verleih@missingfilms.de

Impressum / Imprint / Legal notice

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D-20206 Hamburg / Germany

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Jochen Hick

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D-20206 Hamburg / Germany

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Privacy Policy

We are very delighted that you have shown interest in our enterprise. Data protection is of a particularly high priority for the management of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick. The use of the Internet pages of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick is possible without any indication of personal data; however, if a data subject wants to use special enterprise services via our website, processing of personal data could become necessary. If the processing of personal data is necessary and there is no statutory basis for such processing, we generally obtain consent from the data subject.

The processing of personal data, such as the name, address, e-mail address, or telephone number of a data subject shall always be in line with the General Data Protection Regulation (GDPR), and in accordance with the country-specific data protection regulations applicable to the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick. By means of this data protection declaration, our enterprise would like to inform the general public of the nature, scope, and purpose of the personal data we collect, use and process. Furthermore, data subjects are informed, by means of this data protection declaration, of the rights to which they are entitled.

As the controller, the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick has implemented numerous technical and organizational measures to ensure the most complete protection of personal data processed through this website. However, Internet-based data transmissions may in principle have security gaps, so absolute protection may not be guaranteed. For this reason, every data subject is free to transfer personal data to us via alternative means, e.g. by telephone.

1. Definitions

The data protection declaration of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick is based on the terms used by the European legislator for the adoption of the General Data Protection Regulation (GDPR). Our data protection declaration should be legible and understandable for the general public, as well as our customers and business partners. To ensure this, we would like to first explain the terminology used.

In this data protection declaration, we use, inter alia, the following terms:

  • a) Personal data

    Personal data means any information relating to an identified or identifiable natural person (“data subject”). An identifiable natural person is one who can be identified, directly or indirectly, in particular by reference to an identifier such as a name, an identification number, location data, an online identifier or to one or more factors specific to the physical, physiological, genetic, mental, economic, cultural or social identity of that natural person.

  • b) Data subject

    Data subject is any identified or identifiable natural person, whose personal data is processed by the controller responsible for the processing.

  • c) Processing

    Processing is any operation or set of operations which is performed on personal data or on sets of personal data, whether or not by automated means, such as collection, recording, organisation, structuring, storage, adaptation or alteration, retrieval, consultation, use, disclosure by transmission, dissemination or otherwise making available, alignment or combination, restriction, erasure or destruction.

  • d) Restriction of processing

    Restriction of processing is the marking of stored personal data with the aim of limiting their processing in the future.

  • e) Profiling

    Profiling means any form of automated processing of personal data consisting of the use of personal data to evaluate certain personal aspects relating to a natural person, in particular to analyse or predict aspects concerning that natural person's performance at work, economic situation, health, personal preferences, interests, reliability, behaviour, location or movements.

  • f) Pseudonymisation

    Pseudonymisation is the processing of personal data in such a manner that the personal data can no longer be attributed to a specific data subject without the use of additional information, provided that such additional information is kept separately and is subject to technical and organisational measures to ensure that the personal data are not attributed to an identified or identifiable natural person.

  • g) Controller or controller responsible for the processing

    Controller or controller responsible for the processing is the natural or legal person, public authority, agency or other body which, alone or jointly with others, determines the purposes and means of the processing of personal data; where the purposes and means of such processing are determined by Union or Member State law, the controller or the specific criteria for its nomination may be provided for by Union or Member State law.

  • h) Processor

    Processor is a natural or legal person, public authority, agency or other body which processes personal data on behalf of the controller.

  • i) Recipient

    Recipient is a natural or legal person, public authority, agency or another body, to which the personal data are disclosed, whether a third party or not. However, public authorities which may receive personal data in the framework of a particular inquiry in accordance with Union or Member State law shall not be regarded as recipients; the processing of those data by those public authorities shall be in compliance with the applicable data protection rules according to the purposes of the processing.

  • j) Third party

    Third party is a natural or legal person, public authority, agency or body other than the data subject, controller, processor and persons who, under the direct authority of the controller or processor, are authorised to process personal data.

  • k) Consent

    Consent of the data subject is any freely given, specific, informed and unambiguous indication of the data subject's wishes by which he or she, by a statement or by a clear affirmative action, signifies agreement to the processing of personal data relating to him or her.

2. Name and Address of the controller

Controller for the purposes of the General Data Protection Regulation (GDPR), other data protection laws applicable in Member states of the European Union and other provisions related to data protection is:

GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick

Falkenried 56
20251 Hamburg
Deutschland
Phone: 040-4208199
Email: mail@galeria-alaska.de
Website: www.der-ost-komplex.de

3. Cookies

The Internet pages of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick use cookies. Cookies are text files that are stored in a computer system via an Internet browser.

Many Internet sites and servers use cookies. Many cookies contain a so-called cookie ID. A cookie ID is a unique identifier of the cookie. It consists of a character string through which Internet pages and servers can be assigned to the specific Internet browser in which the cookie was stored. This allows visited Internet sites and servers to differentiate the individual browser of the dats subject from other Internet browsers that contain other cookies. A specific Internet browser can be recognized and identified using the unique cookie ID.

Through the use of cookies, the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick can provide the users of this website with more user-friendly services that would not be possible without the cookie setting.

By means of a cookie, the information and offers on our website can be optimized with the user in mind. Cookies allow us, as previously mentioned, to recognize our website users. The purpose of this recognition is to make it easier for users to utilize our website. The website user that uses cookies, e.g. does not have to enter access data each time the website is accessed, because this is taken over by the website, and the cookie is thus stored on the user's computer system. Another example is the cookie of a shopping cart in an online shop. The online store remembers the articles that a customer has placed in the virtual shopping cart via a cookie.

The data subject may, at any time, prevent the setting of cookies through our website by means of a corresponding setting of the Internet browser used, and may thus permanently deny the setting of cookies. Furthermore, already set cookies may be deleted at any time via an Internet browser or other software programs. This is possible in all popular Internet browsers. If the data subject deactivates the setting of cookies in the Internet browser used, not all functions of our website may be entirely usable.

4. Collection of general data and information

The website of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick collects a series of general data and information when a data subject or automated system calls up the website. This general data and information are stored in the server log files. Collected may be (1) the browser types and versions used, (2) the operating system used by the accessing system, (3) the website from which an accessing system reaches our website (so-called referrers), (4) the sub-websites, (5) the date and time of access to the Internet site, (6) an Internet protocol address (IP address), (7) the Internet service provider of the accessing system, and (8) any other similar data and information that may be used in the event of attacks on our information technology systems.

When using these general data and information, the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick does not draw any conclusions about the data subject. Rather, this information is needed to (1) deliver the content of our website correctly, (2) optimize the content of our website as well as its advertisement, (3) ensure the long-term viability of our information technology systems and website technology, and (4) provide law enforcement authorities with the information necessary for criminal prosecution in case of a cyber-attack. Therefore, the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick analyzes anonymously collected data and information statistically, with the aim of increasing the data protection and data security of our enterprise, and to ensure an optimal level of protection for the personal data we process. The anonymous data of the server log files are stored separately from all personal data provided by a data subject.

5. Contact possibility via the website

The website of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick contains information that enables a quick electronic contact to our enterprise, as well as direct communication with us, which also includes a general address of the so-called electronic mail (e-mail address). If a data subject contacts the controller by e-mail or via a contact form, the personal data transmitted by the data subject are automatically stored. Such personal data transmitted on a voluntary basis by a data subject to the data controller are stored for the purpose of processing or contacting the data subject. There is no transfer of this personal data to third parties.

6. Comments function in the blog on the website

The GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick offers users the possibility to leave individual comments on individual blog contributions on a blog, which is on the website of the controller. A blog is a web-based, publicly-accessible portal, through which one or more people called bloggers or web-bloggers may post articles or write down thoughts in so-called blogposts. Blogposts may usually be commented by third parties.

If a data subject leaves a comment on the blog published on this website, the comments made by the data subject are also stored and published, as well as information on the date of the commentary and on the user's (pseudonym) chosen by the data subject. In addition, the IP address assigned by the Internet service provider (ISP) to the data subject is also logged. This storage of the IP address takes place for security reasons, and in case the data subject violates the rights of third parties, or posts illegal content through a given comment. The storage of these personal data is, therefore, in the own interest of the data controller, so that he can exculpate in the event of an infringement. This collected personal data will not be passed to third parties, unless such a transfer is required by law or serves the aim of the defense of the data controller.

7. Routine erasure and blocking of personal data

The data controller shall process and store the personal data of the data subject only for the period necessary to achieve the purpose of storage, or as far as this is granted by the European legislator or other legislators in laws or regulations to which the controller is subject to.

If the storage purpose is not applicable, or if a storage period prescribed by the European legislator or another competent legislator expires, the personal data are routinely blocked or erased in accordance with legal requirements.

8. Rights of the data subject

  • a) Right of confirmation

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to obtain from the controller the confirmation as to whether or not personal data concerning him or her are being processed. If a data subject wishes to avail himself of this right of confirmation, he or she may, at any time, contact any employee of the controller.

  • b) Right of access

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to obtain from the controller free information about his or her personal data stored at any time and a copy of this information. Furthermore, the European directives and regulations grant the data subject access to the following information:

    • the purposes of the processing;
    • the categories of personal data concerned;
    • the recipients or categories of recipients to whom the personal data have been or will be disclosed, in particular recipients in third countries or international organisations;
    • where possible, the envisaged period for which the personal data will be stored, or, if not possible, the criteria used to determine that period;
    • the existence of the right to request from the controller rectification or erasure of personal data, or restriction of processing of personal data concerning the data subject, or to object to such processing;
    • the existence of the right to lodge a complaint with a supervisory authority;
    • where the personal data are not collected from the data subject, any available information as to their source;
    • the existence of automated decision-making, including profiling, referred to in Article 22(1) and (4) of the GDPR and, at least in those cases, meaningful information about the logic involved, as well as the significance and envisaged consequences of such processing for the data subject.

    Furthermore, the data subject shall have a right to obtain information as to whether personal data are transferred to a third country or to an international organisation. Where this is the case, the data subject shall have the right to be informed of the appropriate safeguards relating to the transfer.

    If a data subject wishes to avail himself of this right of access, he or she may, at any time, contact any employee of the controller.

  • c) Right to rectification

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to obtain from the controller without undue delay the rectification of inaccurate personal data concerning him or her. Taking into account the purposes of the processing, the data subject shall have the right to have incomplete personal data completed, including by means of providing a supplementary statement.

    If a data subject wishes to exercise this right to rectification, he or she may, at any time, contact any employee of the controller.

  • d) Right to erasure (Right to be forgotten)

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to obtain from the controller the erasure of personal data concerning him or her without undue delay, and the controller shall have the obligation to erase personal data without undue delay where one of the following grounds applies, as long as the processing is not necessary:

    • The personal data are no longer necessary in relation to the purposes for which they were collected or otherwise processed.
    • The data subject withdraws consent to which the processing is based according to point (a) of Article 6(1) of the GDPR, or point (a) of Article 9(2) of the GDPR, and where there is no other legal ground for the processing.
    • The data subject objects to the processing pursuant to Article 21(1) of the GDPR and there are no overriding legitimate grounds for the processing, or the data subject objects to the processing pursuant to Article 21(2) of the GDPR.
    • The personal data have been unlawfully processed.
    • The personal data must be erased for compliance with a legal obligation in Union or Member State law to which the controller is subject.
    • The personal data have been collected in relation to the offer of information society services referred to in Article 8(1) of the GDPR.

    If one of the aforementioned reasons applies, and a data subject wishes to request the erasure of personal data stored by the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick, he or she may, at any time, contact any employee of the controller. An employee of GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick shall promptly ensure that the erasure request is complied with immediately.

    Where the controller has made personal data public and is obliged pursuant to Article 17(1) to erase the personal data, the controller, taking account of available technology and the cost of implementation, shall take reasonable steps, including technical measures, to inform other controllers processing the personal data that the data subject has requested erasure by such controllers of any links to, or copy or replication of, those personal data, as far as processing is not required. An employees of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick will arrange the necessary measures in individual cases.

  • e) Right of restriction of processing

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to obtain from the controller restriction of processing where one of the following applies:

    • The accuracy of the personal data is contested by the data subject, for a period enabling the controller to verify the accuracy of the personal data.
    • The processing is unlawful and the data subject opposes the erasure of the personal data and requests instead the restriction of their use instead.
    • The controller no longer needs the personal data for the purposes of the processing, but they are required by the data subject for the establishment, exercise or defence of legal claims.
    • The data subject has objected to processing pursuant to Article 21(1) of the GDPR pending the verification whether the legitimate grounds of the controller override those of the data subject.

    If one of the aforementioned conditions is met, and a data subject wishes to request the restriction of the processing of personal data stored by the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick, he or she may at any time contact any employee of the controller. The employee of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick will arrange the restriction of the processing.

  • f) Right to data portability

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator, to receive the personal data concerning him or her, which was provided to a controller, in a structured, commonly used and machine-readable format. He or she shall have the right to transmit those data to another controller without hindrance from the controller to which the personal data have been provided, as long as the processing is based on consent pursuant to point (a) of Article 6(1) of the GDPR or point (a) of Article 9(2) of the GDPR, or on a contract pursuant to point (b) of Article 6(1) of the GDPR, and the processing is carried out by automated means, as long as the processing is not necessary for the performance of a task carried out in the public interest or in the exercise of official authority vested in the controller.

    Furthermore, in exercising his or her right to data portability pursuant to Article 20(1) of the GDPR, the data subject shall have the right to have personal data transmitted directly from one controller to another, where technically feasible and when doing so does not adversely affect the rights and freedoms of others.

    In order to assert the right to data portability, the data subject may at any time contact any employee of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick.

  • g) Right to object

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to object, on grounds relating to his or her particular situation, at any time, to processing of personal data concerning him or her, which is based on point (e) or (f) of Article 6(1) of the GDPR. This also applies to profiling based on these provisions.

    The GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick shall no longer process the personal data in the event of the objection, unless we can demonstrate compelling legitimate grounds for the processing which override the interests, rights and freedoms of the data subject, or for the establishment, exercise or defence of legal claims.

    If the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick processes personal data for direct marketing purposes, the data subject shall have the right to object at any time to processing of personal data concerning him or her for such marketing. This applies to profiling to the extent that it is related to such direct marketing. If the data subject objects to the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick to the processing for direct marketing purposes, the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick will no longer process the personal data for these purposes.

    In addition, the data subject has the right, on grounds relating to his or her particular situation, to object to processing of personal data concerning him or her by the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick for scientific or historical research purposes, or for statistical purposes pursuant to Article 89(1) of the GDPR, unless the processing is necessary for the performance of a task carried out for reasons of public interest.

    In order to exercise the right to object, the data subject may contact any employee of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick. In addition, the data subject is free in the context of the use of information society services, and notwithstanding Directive 2002/58/EC, to use his or her right to object by automated means using technical specifications.

  • h) Automated individual decision-making, including profiling

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator not to be subject to a decision based solely on automated processing, including profiling, which produces legal effects concerning him or her, or similarly significantly affects him or her, as long as the decision (1) is not is necessary for entering into, or the performance of, a contract between the data subject and a data controller, or (2) is not authorised by Union or Member State law to which the controller is subject and which also lays down suitable measures to safeguard the data subject's rights and freedoms and legitimate interests, or (3) is not based on the data subject's explicit consent.

    If the decision (1) is necessary for entering into, or the performance of, a contract between the data subject and a data controller, or (2) it is based on the data subject's explicit consent, the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick shall implement suitable measures to safeguard the data subject's rights and freedoms and legitimate interests, at least the right to obtain human intervention on the part of the controller, to express his or her point of view and contest the decision.

    If the data subject wishes to exercise the rights concerning automated individual decision-making, he or she may, at any time, contact any employee of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick.

  • i) Right to withdraw data protection consent

    Each data subject shall have the right granted by the European legislator to withdraw his or her consent to processing of his or her personal data at any time.

    If the data subject wishes to exercise the right to withdraw the consent, he or she may, at any time, contact any employee of the GALERIA ALASKA PRODUCTIONS / Jochen Hick.

9. Data protection for applications and the application procedures

The data controller shall collect and process the personal data of applicants for the purpose of the processing of the application procedure. The processing may also be carried out electronically. This is the case, in particular, if an applicant submits corresponding application documents by e-mail or by means of a web form on the website to the controller. If the data controller concludes an employment contract with an applicant, the submitted data will be stored for the purpose of processing the employment relationship in compliance with legal requirements. If no employment contract is concluded with the applicant by the controller, the application documents shall be automatically erased two months after notification of the refusal decision, provided that no other legitimate interests of the controller are opposed to the erasure. Other legitimate interest in this relation is, e.g. a burden of proof in a procedure under the General Equal Treatment Act (AGG).

10. Legal basis for the processing

Art. 6(1) lit. a GDPR serves as the legal basis for processing operations for which we obtain consent for a specific processing purpose. If the processing of personal data is necessary for the performance of a contract to which the data subject is party, as is the case, for example, when processing operations are necessary for the supply of goods or to provide any other service, the processing is based on Article 6(1) lit. b GDPR. The same applies to such processing operations which are necessary for carrying out pre-contractual measures, for example in the case of inquiries concerning our products or services. Is our company subject to a legal obligation by which processing of personal data is required, such as for the fulfillment of tax obligations, the processing is based on Art. 6(1) lit. c GDPR. In rare cases, the processing of personal data may be necessary to protect the vital interests of the data subject or of another natural person. This would be the case, for example, if a visitor were injured in our company and his name, age, health insurance data or other vital information would have to be passed on to a doctor, hospital or other third party. Then the processing would be based on Art. 6(1) lit. d GDPR. Finally, processing operations could be based on Article 6(1) lit. f GDPR. This legal basis is used for processing operations which are not covered by any of the abovementioned legal grounds, if processing is necessary for the purposes of the legitimate interests pursued by our company or by a third party, except where such interests are overridden by the interests or fundamental rights and freedoms of the data subject which require protection of personal data. Such processing operations are particularly permissible because they have been specifically mentioned by the European legislator. He considered that a legitimate interest could be assumed if the data subject is a client of the controller (Recital 47 Sentence 2 GDPR).

11. The legitimate interests pursued by the controller or by a third party

Where the processing of personal data is based on Article 6(1) lit. f GDPR our legitimate interest is to carry out our business in favor of the well-being of all our employees and the shareholders.

12. Period for which the personal data will be stored

The criteria used to determine the period of storage of personal data is the respective statutory retention period. After expiration of that period, the corresponding data is routinely deleted, as long as it is no longer necessary for the fulfillment of the contract or the initiation of a contract.

13. Provision of personal data as statutory or contractual requirement; Requirement necessary to enter into a contract; Obligation of the data subject to provide the personal data; possible consequences of failure to provide such data

We clarify that the provision of personal data is partly required by law (e.g. tax regulations) or can also result from contractual provisions (e.g. information on the contractual partner). Sometimes it may be necessary to conclude a contract that the data subject provides us with personal data, which must subsequently be processed by us. The data subject is, for example, obliged to provide us with personal data when our company signs a contract with him or her. The non-provision of the personal data would have the consequence that the contract with the data subject could not be concluded. Before personal data is provided by the data subject, the data subject must contact any employee. The employee clarifies to the data subject whether the provision of the personal data is required by law or contract or is necessary for the conclusion of the contract, whether there is an obligation to provide the personal data and the consequences of non-provision of the personal data.

14. Existence of automated decision-making

As a responsible company, we do not use automatic decision-making or profiling.

This Privacy Policy has been generated by the Privacy Policy Generator of the German Association for Data Protection that was developed in cooperation with Privacy Lawyers from WILDE BEUGER SOLMECKE, Cologne.

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